Miksi laajentaa verkkokauppaan? -verkkotapahtuma 10.11.2020

Verkkokaupasta, sen perustamisesta ja kehittämisestä kiinnostuneille yrityksille suunnattu verkkotapahtuma järjestettiin live-streaminä 10.11.2020 klo 8:30-10:30. Tapahtuma antaa esimerkkien kautta eväitä vastata esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin: miksi laajentaa verkkokauppaan vai kannattaako, miten voisi tai ei ainakaan kannata lähteä liikkeelle, mitä kaikkea verkkokauppa vaatii teknisen sivun lisäksi.

Tapahtuman järjesti Seutukaupunkien yritysverkostot -projekti yhdessä seutukaupunkien yrityspalvelujen kanssa.

Lisätietoja päivistä saa Paavo Laaksoselta, puh. 040 653 1913, nimi.sukunimi[at]suupohja.fi

Tapahtuman tallenteet katsottavissa Seutukaupunkiosaajat -youtubekanavalla:

Teaser

Tapahtuman 1. puolikas

Tapahtuman 2. puolikas

Mika Niemi

on digitaalisen kaupan moniammattilainen, joka on toiminut kädet savessa nopeasti kasvavan verkkokaupan toimitusjohtajana sekä useiden hallitusten puheenjohtajana. Liikkeenjohdon konsulttina hän on ollut tukemassa yli 300 pk-yritystä. Niemi toimii myös Business Finlandin Experience Commerce -ohjelmassa verkkokaupan edustajana sekä asiantuntijana.

Mika kertoo tapahtumassa verkkokaupan lainalaisuuksista, mahdollisuuksista ja mitä on tärkeää huomioida verkkokauppaa perustettaessa.

Yritysesimerkit

Silmu & Solmu on yrittäjä Sirpa Mähösen 2010 Sastamalaan perustama lankakauppa. Verkkokaupan kehityttyä kivijalkakauppa on jäänyt pois ja toiminta keskittynyt verkkoon.
Kulkukoira Oy valmistaa koirien kuljetushäkkejä ja kuljetusvälineitä. Yrityksen verkkokauppa on ollut toiminnassa kymmenen vuotta ja kaikki myynti tapahtuu tänä päivänä sitä kautta. Myynnistä 15-20% menee ulkomaille 16 maahan. Teemu Pehkonen vetää yritystä Pyhäjoelta käsin.
Kopio-Raksan kaksi verkkokauppaa tuovat suoraan n. 20% liikevaihdosta ja välillisesti vielä enemmän. Yrittäjä Jukka Ryhönen: "Odottelimme ensimmäistä tilausta kuusi kuukautta ja uskohan siinä jo alkoi loppua. Hitaan alun jälkeen kauppa on tuonut vuosittain mukavan lisämyynnin kivijalan tueksi. Toinen verkkokauppa avattiin 2017, joka oli Suomen ensimmäinen verkkokauppa, josta pystyi tilaamaan rakennuspiirustuksista tulosteet."www.raksakuvat.fi www.mainosjuliste.fi
Forssan Liivikeskus on naisten alusasujen erikoisliike, joka on perustettu vuonna 1961. Yrittäjä Anu Niemi on ollut vuodesta 1989 yrityksen omistajana. Anun rinnalla yrityksen toiminnassa on tytär Elina Niemi. Pääosa myynnistä tapahtuu kivijalkamyymälässä Forssassa ja rintaliivi.com ( perustettu 2013) on vain murto-osa toimintaamme.Vallitsevan tilanteen takia olemme kehittämässä uusia toimitatapoja verkkokauppamme palvelukonseptiin.liivikeskus.fi rintaliivi.com
J&J Loukko Oy myy maatalous/vilja- ja motors-tuotteita kolmessa kivijalkaliikkeissä sekä verkkokaupassa. Verkkokauppa on tullut mukaan liiketoimintaan 10v sitten, se kasvaa jatkuvasti ja sen merkitys yritykselle lisääntyy ja siihen panostetaan. Neljännen sukupolven yrittäjien Juji ja Juuso Loukon mukaan tultua myös pienkonekauppa on kasvanut marginaalisesta toiminnasta kattaamaan jo yli puolet liikevaihdosta. BRP on nimennyt yrityksen/henkilökunnan vuoden moottorikelkka-, mönkijä- ja vesijettimyyjäksi eri vuosina.

Kisakatsomot

10.11.2020 suoraa live-streamiä pystyi seuraamaan myös seuraavissa kisakatsomoissa:

• Alajärvi, Hoiskontie 25

• Alavus, Huhtamäki-sali, Okslammintie 9

• Forssa, Koulukatu 13

• Kokemäki, Kokemäen kaupungintalo (kaupunginhallituksen kokoushuone), Tulkkilantie 2

• Kristiinankaupunki, Koulukatu 3 (Aloitus klo 8:15)

• Kurikka, Formu, Keskuspuistikko 14

• Raahe, Brain center, Rantakatu 5 D

• Sastamala, Suomalaisen kirjan museo Pukstaavin tapahtumasali, Marttilankatu 12

• Varkaus, Navitas (tila: Ankkuri), Wredenkatu 2