Kuvassa projektipäällikkö Mikko Kiviniemi ja esite "A world of opportunities abroad"

"Tarjoamme kanavan, jonka kautta suomalaiset yritykset pääsevät kertomaan itsestään mahdollisille uusille työntekijöille."

-Mikko Kiviniemi

12.10.2022

Seutukaupungit esiin Hollannin Emigration Expolla!

Seutukaupungit nousevat näkyvästi esiin ensi vuoden huhtikuussa järjestettävillä Emigration Expo -messuilla Hollannissa. Euroopan suurimpien rekrytointimessujen tarkoituksena on, että uutta elämää uudessa maassa etsivät työntekijät loisivat kontakteja eri maiden työnantajiin. Suomi on messuilla näkyvästi mukana SeutukaupunkiREKRY-hankkeen kautta.

– Se mitä haluamme tuoda esiin on Suomen ja erityisesti seutukaupunkien rauhallisuus, elämänlaatu ja tila. Tällainen seesteisempi elämäntapa, kertoo Kristiinankaupungin elinkeinokeskuksen projektipäällikkö Mikko Kiviniemi.

Kiviniemellä on vahva luottamus siihen, että pikkuinen Suomi tulee kiinnostamaan kansainvälisiä työnhakijoita juuri näillä teemoillaan. Työpaikkapula, ruuhkaisuus ja asuntojen haastava saatavuus Keski-Euroopassa ajaa ihmisiä etsimään uusia mahdollisuuksia ulkomailta.

– Suomi on kuitenkin jatkuvasti esillä yhtenä maailman onnellisimmista maista. Onhan se monelle uutinen. Se että täällä ollaan tyytyväisiä omaan elämään, herättää hyvin paljon kiinnostusta. Sellainen vetoaa aika vahvasti työmarkkinoilla, Kiviniemi kertoo.

Työntekijöitä tositarkoituksella

Vuosittain järjestettäville Emigration Expo -messuille osallistuu noin 11 000 työnhakijaa Hollannista sekä lähialueilta. Avainasemassa ovat messujen verkkosivuston informaatiopaketit, joiden kautta työnhakijat voivat etukäteen ottaa selvää kiinnostavista maista ja näissä toimivista yrityksistä. Messupäivinä vierailijat pääsevät tarkemmin tutustumaan mielenkiintoisimpiin kohteisiin näytteilleasettajien messupisteillä. SeutukaupunkiREKRY-hanke pyrkii tuomaan omalla osastollaan esiin kaikenkokoisia yrityksiä monilta eri aloilta.

– Tarjoamme kanavan, jonka kautta suomalaiset yritykset pääsevät kertomaan itsestään mahdollisille uusille työntekijöille, Mikko Kiviniemi kuvailee näytteilleasettajan roolia.

Näkyminen ehdottomasti kannattaa. Kansainvälistyminen tarjoaa yritykselle uutta osaamista sekä laajemmat verkostot. Kansainvälistyminen on myös useille yrityksille ylipäätään ainoa olemassa oleva mahdollisuus palkata uutta työvoimaa. Kiviniemi kehottaakin yrityksiä olemaan nopeasti yhteydessä, mikäli kiinnostusta kansainväliseen osaamiseen on.

– Työnhakijathan ovat pääasiassa erittäin koulutettuja ja omaavat todella hyvän englanninkielen taidon. Suurimman joukon muodostavat teollisuuden sekä terveydenhoitoalan työntekijät, Kiviniemi sanoo.

Kansainvälinen rekrytointi on hieman pitkäaikaisempi prosessi kotimaiseen työnhakuun verrattuna. Työtä tuleekin tarjota tositarkoituksella. Työnantaja voi tukea tätä prosessia esimerkiksi etsimällä valmiiksi tietoa alueen vapaina olevista asunnoista sekä lasten koulu- ja harrastusmahdollisuuksista. Todennäköisesti työntekijä tulee aluksi tutustumaan mahdolliseen uuteen kotimaahansa sekä paikkakuntaan ennen lopullista päätöstään.

– Työnantajan kannattaa kuitenkin muistaa, että näin ison elämänmuutoksen tekevä ammattilainen on myös erittäin sitoutunut ja motivoitunut työntekijä, Kiviniemi huomauttaa.

Kiinnostuitko? Emigration Expo -messuilla työnantaja pääsee näkyvästi esille kansainvälisillä työmarkkinoilla. Ota yhteyttä:

Mikko Kiviniemi, mikko.kiviniemi@krs.fi, 0401838033

Tommi Virtanen, tommi.virtanen@yrityssalo.fi, 044 547 7711

Kuvassa ihmisiä kokoushuoneessa.

Kuva Emigration Expon suunnittelukokouksesta Helsingistä syyskuulta.