"Tämä on osoittautunut toimivaksi konseptiksi."

-Heidi Matinlassi

21.12.2022

"Jos olet uusi Pietarsaaren seudulla, tämä on hyvä paikka aloittaa"
Social Wednesday kutsuu uudet seutulaiset verkostoitumaan

Verkostoitumistapahtuma Social Wednesday kokoaa yhteen Pietarsaaren seutukuntaan muuttaneet sekä eri tahojen toimijat. Tavoitteena on esitellä paikkakunnan tarjontaa niin työn, koulutuksen kuin vapaa-ajankin saralta.

– Meillä on Social Wednesday-illassa näytteilleasettajia, tarjoiltavaa, live-musiikkia ja mukavan rento meno, kuvailee Eva Gädda Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordiasta.

Gäddan mukaan Social Wednesday on kohtaamispaikka, jonne voi matalalla kynnyksellä saapua tutustumaan alueen yrityksiin, oppilaitoksiin, yhdistyksiin ja järjestöihin. Tapahtuma on suunnattu alueelle tuoreeltaan saapuneille maahanmuuttajille, opiskelijoille sekä muille paikkakunnalle muuttaneille, mutta ovien ulkopuolelle ei suljeta ketään.

– Eli kaikille jotka kokevat tapahtumalle tarvetta. Jos on saapunut uutena alueelle, eikä vielä oikein tiedä mitä paikkakunta voi tarjota, on tämä hyvä paikka aloittaa, Concordian Heidi Matinlassi vinkkaa.

Joulukuussa pidetty Social Wednesday oli järjestyksessä toinen tällä konseptilla rakennettu tapahtuma. Ensimmäinen pidettiin vuoden 2022 kesäkuussa, jolloin iso osa vierailijoista koostui sotaa paenneista Ukrainana kansalaisista. Gädda ja Matinlassi toteavatkin, että erityisesti ulkomailta Suomeen saapuneet kokevat tarvetta yhteen kokoavalle tapahtumalle. Vinkkejä voi tulla hakemaan esimerkiksi harrastustoimintaan, harjoittelupaikkoihin, kesätöihin tai koulutukseen. Paikan päälle voi saapua myös ihan vain tutustumaan ihmisiin.

– Suomeen saapuneille on tärkeää päästä tutustumaan paikallisiin. Neuvoisin, että jos haluaa solmia tuttavuuksia, kannattaa saapua sinne, missä suomalaisetkin ovat. Me vietämme vapaa-aikaamme järjestötoiminnassa ja harrastuspiireissä, Gädda kuvailee.

Uutta työvoimaa haetaan matalalla kynnyksellä verkostoitumistapahtumien kautta

Vaikka Social Wednesday ei ole pelkästään rekrytointitapahtuma, on eri alojen yritysten läsnäolo koettu tärkeäksi niin osallistujien kuin järjestäjienkin toimesta. Myös yritykset kokevat saavansa Social Wednesdayn kautta paljon ensikäden tietoa paikkakunnalle saapuvan työvoiman taustasta sekä kiinnostuksen kohteista.

– Social Wednesday oli todella mielenkiintoinen ilta, täynnä kiinnostavia keskusteluja monista maista saapuneiden ihmisten kanssa. Meidän mielestämme on tärkeää osallistua tapahtumiin, joissa saamme esitellä työelämäämme, miettii automaatioratkaisujen valmistaja AMADA Automation Europen HR & Communication koordinaattori Stina Åvist.

Samoilla linjoilla on kalibrointituotteista ja -palvelusta vastaava Beamex. Heidän mukaansa Social Wednesdayssä oli paikalle saapuvien vieraiden lisäksi ilo tutustua myös muiden alueen yritysten edustajiin. Beamex pitää tapahtumaa hyvin järjestettynä.

– Tapahtuma oli antoisa, koska saimme tavata työnhakijoita ja samalla saada tietoa heidän koulutustaustastaan, työkokemuksestaan ja toiveistaan sekä siitä, miten he täsmäävät tarvitsemaamme työvoimaan, Beamexin myyntikoordinaattori Heidi Vesternäs kertoo.

Työvoimaa pyritään rekrytoimaan jalkautumalla mahdollisuuksien mukaan verkostoitumis- ja messutapahtumiin. Työnhakuilmoitusten lisäksi sana avoimista työpaikoista kiirii myös perinteiseen tapaan puskaradion kautta.

– Jaamme työpaikkailmoituksiamme myös sosiaalisessa mediassa sekä paikallisissa sanomalehdissä. Yksi tärkeä keino on myös nykyisten työntekijöiden verkostot, sekä se, että sana leviää avoinna olevista työpaikoista, Beamexin HR koordinaattori Senja Häggblom valottaa.

Eva Gädda uskoo, että verkostoitumistapahtumat ovat yrityksille oiva tapa panostaa näkyvyyteen ja tehdä omaa yritystä tutuksi niin kansainväliselle kuin kotimaisellekin työvoimalle. Gäddan mukaan Social Wednesday on mutkaton paikka lähteä testaamaan oman yrityksen viestintää ja vahvistaa omaa työnantajaimagoa.

– Yritykset ovat varmasti havahtuneet siihen, että huomisen työvoima ei välttämättä puhu suomea tai ruotsia. Tämä on hyvä tapa testata taitoja ja saada itsekin oppia. Tapahtumaan kuuluu esimerkiksi jokaiselta yritykseltä kolmen minuutin pitchaus englanniksi, Eva Gädda kertoo.

Social Wednesday ei jää vain kokeiluksi, vaan tapahtuma tullaan järjestämään uudelleen myös jatkossa.

– Tämä on osoittautunut toimivaksi konseptiksi, jota toki tullaan jatkossa varmasti kehittämään, Heidi Matinlassi summaa.

Teksti: Juulia Lahnaoja, kuvat: Azra Arnautovic

Jonathan, Chrispin ja Israel osallistuivat tapahtumaan.

Heidi Vesternäs ja Lina Svensson

Stina Åvist ja Magnus Björkskog

Most Attractive Place to Work voittaja Jenni Svenfelt, Keymet (keskellä). Hänen oikealla puolellan Heidi Matinlassi ja vasemmalla Eva Gädda.

Networking challenge – tapahtumassa vierailijoille oli järjestetty verkostoitumishaaste.

Social Wednesdayn järjestivät Eva Gädda ja Heidi Matinlassi / Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordia, Mona Groop-Sjöholm / Ammattikorkeakoulu Centria, Azra Arnautovic / Yrkeshögskolan Novia, Johanna Järvikivi / Pietarsaaren seudun Kotouttamisportti ja Melina Saari / Yrkesakademin i Österbotten

Lue lisää ja ota yhteyttä: www.pietarsaarenseutu.fi