HT Laserilla on tavoitteena kouluttaa itselle mahdollisia uusia työntekijöitä.

9.6.2022

HT Laser avasi ovensa opiskelijoille: "Työntekijöitä ei leivota vain oppilaitoksissa"

Keuruulainen metallialan yritys HT Laser Oy tekee tiivistä yhteistyötä Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian ja Saskyn Mäntän Seudun koulutuskeskuksen kanssa. Opiskelijat pääsevät nopeasti kiinni työelämään suorittamalla opintojensa käytännön osuudet yrityksessä, oikeiden töiden äärellä. Tavoitteena kasvavalla HT Laserilla on kouluttaa itselle mahdollisia uusia työntekijöitä.

- Tähän on selvä tarve, meillä on selkeä työvoimapula. Kun viisi–kuusi vuotta sitten meillä oli 60 työntekijää, niin nyt heitä on 150–180 ja lisää kaivataan, kertoo HT Laserin henkilöstöpäällikkö Liisa Kotanen.

Kotasen mukaan HT Laserilla haluttiin kääntää katseet paikalliselle tasolle ja tukea paikkakunnan omia nuoria rekrytoinnin kautta. HT Laser -opinpolkua ei kuitenkaan ole rajattu paikkakunnan tai iän mukaan, vaan ovet ovat avoinna kaikille opintoihin haluaville.

- Kaikki vain ketkä ovat halukkaita! Juuri esimerkiksi soitteli eräs aikuinen Turusta ja kyseli mahdollisuutta tulla opiskelemaan, Kotanen kertoo.

Keuruulla halutaan tiivistää yhteistyötä yritysten ja oppilaitosten kanssa Ketterää osaamista -hankkeen kautta. Opintopolun avaaminen on kauaskantoinen satsaus ja usein akuuttiin työvoimapulaan lähdetäänkin hakemaan ratkaisua rekrykoulutuksella.

- Rekrykoulutuksella kouluttautuneidenkin kannattaa myöhemmin työn ohessa jatkaa osaamisensa kehittämistä osa kerrallaan aina valmiiseen tutkintoon asti, pohtii hankkeen Keuruun projektipäällikkö Heli Antila.

Oppisopimuskoulutusta kevyempi malli

HT Laser -opinpolku mahdollistaa käytännönläheiset opinnot, mutta yritykselle malli on keveämpi kuin oppisopimuskoulutus. Koulutetut työpaikkaohjaajat valvovat ja ohjeistavat tehtäviin, varsinaisen opetusvastuun säilyessä oppilaitosten opettajilla. Opintopolun ehdottomana etuna on työympäristö, jossa tuntuma käytäntöön syntyy aivan eri tavalla kuin oppilaitosten opetustiloissa. HT Laserilla oman alan työtehtäviä pääsee suorittamaan monipuolisesti.

- Hitsausta, laserleikkausta, särmäystä, maalausta… Ei monissa paikoissa ole esimerkiksi 3D-metallitulostusta niin kuin meillä, Liisa Kotanen vinkkaa.

Edellytyksenä malliin luonnollisesti on, että yritys soveltuu oppimisympäristöksi ja annetut työtehtävät hyväksyttäviksi näytöiksi. Myös opiskelijalla täytyy olla valmiudet toimia ympäristössä, jossa vastuuta annetaan. Työpaikalla tapahtuvan oppiminen ei kuitenkaan mitätöi opettajan roolia, päinvastoin. Palautteen mukaan opettajan läsnäoloa työpaikoilla kaivattaisiin jopa enemmän.

- Ensi vuoden työelämän jaksolle on luvattu lisärahoitus, joten tähän voidaan nyt paremmin tarttua, kertoo koulutuspäällikkö Saara-Leena Kytömäki Saskysta.

Yritysyhteistyötä kaivataan lisää

Yhteistyö oppilaitosten ja HT Laserin kanssa alkoi jo kauan ennen nykyisen opinpolun syntymistä. Pitkään jatkunut kumppanuus tukee sujuvaa kanssakäymistä.

- Tunnetaan yritys ja työpaikkaohjaajat siellä. He kykenevät tulkitsemaan opetussuunnitelman kriteerejä ja ammattitaidon vaatimuksia. Voimme luottaa, että työpaikkayhteisön kautta syntyy osaavia tekijöitä, Saara-Leena Kytömäki painottaa.

Sekä Kytömäki että HT Laserin Liisa Kotanen ovat yhtä mieltä siitä, että yrityksiä kaivattaisiin lisää vastaavanlaiseen kokeiluun.

- Miksi ei? Alkuun tottakai yritykseltä vaaditaan hieman panostusta, mutta kun homma lähtee käyntiin, ovat opiskelijat yritykselle merkittävä etu. Meillä on useilla aloilla huutava pula työntekijöistä. Ei heitä leivota vain oppilaitoksissa, vaan yhteistyössä työelämän kanssa, Kytömäki huomauttaa.

HT Laserille opiskelijoita mahtuisi mukaan enemmänkin. Tärkeää on kuitenkin toimia ennen kaikkea esimerkkinä muille vastaaville yrityksille.

- Näkyvyyttä ainakin on kovasti tuonut. Tästä opinpolku lähtee toivottavasti kasvamaan. Ollaan pilottina hiomassa konseptia, Liisa Kotanen hymyilee.

Kuva: HT Laser Oy