"CV:ssä voi olla omin sanoin kuvattu lyhyt tiivistelmä osaamisestasi."

-Satu Riihinen

9.9.2022

Näin tuot osaamisesi esille työnhaussa

Työnhakijan on hyvä opetella tuomaan osaamistaan esille ja harjaantua ottamaan puheeksi osaamisensa, vaikka sitä ei suoraan kysyttäisi. SASKY koulutuskuntayhtymän hanketyöntekijä Satu Riihinen antaa vinkkejä siihen, miten osaamista voi tuoda esille.

Osaamista voit tuoda esille työnhakuprosessin aikana monella tapaa. Voit huolehtia hyvästä ja myönteisestä näkyvyydestä somessa ja hyödyntää etenkin LinkedIniä. Voit hakea piilotyöpaikkoja siten, että otat suoria yhteyksiä työnantajiin. Voit kertoa tuttavillesi olevasi työnhaussa, jolloin tuttava saattaa toimia samalla suosittelijana kertoessaan sinusta vaikkapa työpaikallaan.

Työnhakuasiakirjat kannattaa tehdä siten, että nostaa niissä esille ydinosaamisiaan ja omia vahvuuksiaan. Voit myös lähettää sähköpostin tai rekrytointijärjestelmän liitetiedostona liitteitä, joissa on tietoa osaamisestasi, esimerkiksi esite osaamisestasi tai portfolio. Toki voit myös soittaa työpaikkaan ja keskustella osaamisestasi puhelimessa. Päästyäsi haastatteluun voit tarkoituksella nostaa esille asioita osaamisestasi, vaikka niistä ei suoraan kysyttäisikään.

Tässä muutamia tapoja tuoda osaamista esille:

• Muotoile CV:si sellaiseksi, että osaaminen näkyy. CV:ssä voi olla omin sanoin kuvattu lyhyt tiivistelmä osaamisestasi ja lisäksi voi hyödyntää erilaisia ydinosaamista kuvaavia sanoja. Valmiita CV-pohjia löytyy internetistä. Canvasta löytyy myös kauniita pohjia, joissa on mukavia visuaalisia elementtejä jo valmiiksi.

• Kerro hakemustekstissä rohkeasti osaamisestasi ja mieluiten esimerkkien avulla. On eri asia kertoa olevansa ”sosiaalinen” kuin kertoa, että ”työkaverini ovat kiittäneet minua mukavasta työskentelyilmapiiristä”.

• Tee hissipuhe, jossa tiivistät 1–3 minuuttiin osaamisesi. Kerro itsestäsi ja ydinasiat osaamisestasi. Puhetta voit hyödyntää tietenkin työhaastattelussa, mutta sille saattaa olla hyvinkin tarvetta myös myöhemmin, kun olet jo työssä ja sinun on tarpeen kertoa yhteistyökumppaneille osaamisestasi. Tärkeintä puheessa on prosessi, jossa joudut ensin itse tunnistamaan asiat ja sitten alkaa muodostamaan osaamisesta sanoja ja puhetta. Kun harjoittelet useamman kerran, osaamisesta kertominen alkaa jo tuntua luontevalle.

• Kuvaa osaamisestasi video. Videon ei välttämättä tarvitse olla pitkä, mutta se on erinomainen mahdollisuus tuoda esille omaa persoonaasi ja taitojasi. Videota voi lähettää linkkinä. Tekninen toteutus ei tarvitse olla mikään ylipääsemätön juttu. Kännyköillä pystyy kuvaamaan ihan hyvän videon ja halutessaan voi käyttää sovelluksia, joilla voi editoida videota.

• Tee osaamisestasi visuaalinen esite, jossa olet kuvannut tärkeimpiä osaamisiasi. Apuna voi käyttää vaikkapa edellä mainittua Canvaa. Esitteen avulla rekrytoija saa nopeasti selvää siitä, mistä asioista osaamisesi koostuu. Esitettä voi lähettää työnhaussa liitetiedostona.

• Hyödynnä portfoliota, mikäli se sinun alallesi soveltuu. Portfolio voi olla sähköinen ja se voi sisältää työnäytteitäsi. Portfoliossa voi olla kuvauksia erilaisista tekemistäsi asioista, kuvia, videoita, haastatteluja, linkkejä tai mitä tahansa sisältöä, joka antaa kuvan osaamistasi asioista. Portfoliota hyödynnetään usein visuaalisilla aloilla kuten taide- tai käsityöaloilla, mutta yhtä hyvin portfolio sopii vaikkapa erilaisten työprojektien kuvaamiseen.

• LinkedIn on erinomainen tapa tuoda esille omaa osaamistaan ja rakentaa ammatillisia verkostojaan. LinkedInissa voi osaamistaan tuoda esille esimerkiksi aloittamalla postauksia itseään kiinnostavista asioista ja kommentoimalla muiden postauksia. Palvelussa voi tehdä oman CV:n. Käyttö on helppoa ja aluksi kannattaa perehtyä palvelun toimintaan. Internetistä löytyy runsaasti vinkkejä käytön aloittamiseen. TE-palvelut järjestävät työnhakijoille LinkedInin käytön opastuksia.

Teksti: Satu Riihinen