Kuva mara-alan infosta

Anu Huhtala Saskysta, Erja Ikkala työllisyyspalveluista, Mari Järvenpää Saskysta ja Noora Rauhala työllisyyspalveluista kertovat mara-alan mahdollisuuksista.

22.12.2022

Mara-alalle tutkinnon osa kerrallaan

Keurusseudulla on pyritty monenlaisin toimenpitein herättämään kiinnostusta alalle, jolla on paikallisesti tarjolla useita työmahdollisuuksia. 30.1.–5.2.2023 on luvassa Tervetuloa iloiselle alalle -teemaviikko.

Viikon aikana Sasky/MSKK järjestää alan yrityksille tapahtumia, Keuruulla jalkaudutaan kertomaan alasta yläkoululle ja lukiolle. Majoitus- ja ravitsemusalan näkyvyyttä lisätään sosiaalisen median kampanjalla. Kampanjaa tehostetaan tekemällä videoita alan paikallisista työllistäjistä.

Keurusseudulla on pyritty monenlaisin toimenpitein herättämään kiinnostusta alalle, jolla on paikallisesti tarjolla useita työmahdollisuuksia niin hotellissa, tilaus- ja lounasravintoloissa, suurkeittiössä kuin kahviloissakin. Yhdessä Koulutuskuntayhtymä Saskyn Mäntän seudun koulutuskeskuksen kanssa on markkinoitu majoitus- ja ravitsemusalaa Keuruulla aktiivisesti koko vuoden 2022 ajan. Kova työ tuo tulosta, ja muutamia uusia opiskelijoita on innostunut alan opinnoista.

Vuodenvaihteessa 2021–2022 opiskelijoita haettiin alalle mainoskampanjalla SuurKeuruussa ja Keskisuomalaisessa sekä sosiaalisen median markkinoinnilla. Huhtikuussa 2022 Saskyn kuntayhtymäjohtaja Antti Lahti kävi Keuruulla puhumassa yrityksille erilaisten koulutuspolkujen mahdollisuuksista. Marraskuussa 2022 Sasky/MSKK ja Keuruun työllisyyspalvelut järjestivät infotilaisuuden niin mara-alasta kiinnostuneille työttömille työnhakijoille kuin alan yrityksillekin.

Tammikuussa 2023 Keuruun kansalaisopisto järjestää hygieniapassikoulutuksen, joka on mahdollista käydä myös englannin kielellä. Näin tuetaan myös kansainvälisten opiskelijoiden ja maahanmuuttajataustaisen työväestön työllistymismahdollisuuksia alalle