300-päinen yleisö kuunteli tarkkaavaisesti.

28.1.2023

Componenta, Fortaco ja Relicomp nostamassa toimialan imagoa

Kone- ja metalliala on ollut vailla tekijöitä jo pidemmän aikaa, ja edelleen työvoimapula vaivaa. Jotta alan työtehtävistä ja -paikoista tulisi oikea kuva nuorille ja oltaisiin askel edellä työvoimatarpeita, kolme Kurikan isoa yritystä on käynyt esittäytymässä Kurikan yhteiskoulun yläastelaisille tammikuussa. Estradilla oli Relicompilta toimitusjohtaja Marko Jyllilä, Componentalta yksikön päällikkö Juha Sippola ja Fortacolta työnjohtaja Matti Kärkölä. Alla olevassa kuvassa myös SEUTUKAUPUNKIrekry-hankkeen projektipäällikkö Airi Rummukainen.

Yritysten esitykset oli hyvin rakennettuja ja selkeästi nuorille suunnattuja. Valmistettavien tuotteiden ja tapojen lisäksi oppilaat kuulivat todellisia työntekijätarinoita ja kuvauksia työtehtävistä. Hyväpalkkainen ala saattoikin herättää kiinnostusta. Ainakin yhteensä lähes 300-päinen yleisö kuunteli varsin tarkkaavaisesti. Seitsemäsluokkalaisissa oli havaittavissa nuoruuden energiaa, mutta kuitenkin tuli kiinnostuneita kysymyksiä kesätöistä. Kahdeksasluokkalaisissa näkyi sopivaa kunnioitusta tilaisuutta kohtaan ja vahvaa keskittymistä. Yhdeksäsluokkalaisista löytyi osalta jo selvää kiinnostusta alaa kohtaa sekä kaiken kaikkiaan särmää porukkaa.

Rehtori Tuula Pukkala sekä oppilaanohjaajat sekä luokanopettajat Kurikan yhteiskoululta olivat erittäin innostuneita järjestyneestä tilaisuudesta, sillä vastaavia ei ole hetkeen ollut. Ensi kuussa seuraamme kuinka 9. luokkalaiset lähtevät tehdaskierrokselle nyt esillä oleviin yrityksiin.

Yhteistyötä koulun ja yritysten välillä on koordinoinut Kurikan kaupungin SEUTUKAUPUNKIrekry –hanke. Tempauksella mallinnetaan tapahtumaa sekä Kurikan alueen että muiden seutukaupunkien yritysten ja koulujen toteutettavaksi. Projektia vetää Kurikassa projektipäällikkö Airi Rummukainen.