26.4.2022

Väyläopintojen kautta seutukaupungista insinööriopintoihin Oamkiin

Koulutuskeskus Brahen opiskelija Petra Koskela suoritti osana metallialan opintojaan Oulun ammattikorkeakoulun Highway-opinnot. Hän valmistui levyseppähitsaajaksi ja jatkaa elokuussa opintojaan Oulun ammattikorkeakoulussa energia- ja ympäristötekniikan insinööriksi. Petra Koskela on ensimmäisiä Koulutuskeskus Brahesta valmistuneita, jotka ovat hyödyntäneet Highway-väylää ja jatkaneet sitä kautta Oulun ammattikorkeakouluun.

Petra on juuri muuttanut Ouluun, jossa hän aloittaa kesätyöt metallialalla ennen korkeakouluopintojen aloittamista. Hän halusi jatko-opintoihin korkeakouluun, ja Highway-opintojen suorittaminen osana toisen asteen opintoja tarjosi hyvän väylän siihen.

Petra ketoo, että amk-matematiikan opinnot olivat hänelle hieman haastavia, mutta fysiikka tuntui helpolta. Matikan ja fysiikan lisäksi hän sisällytti Highway-opintoihinsa lean-johtamista.

– Ammattikorkeakoulumatikka oli vaativampaa kuin ammattikoulumatikka, mutta sain apua Brahen opettajilta Ari Hannukselta ja Petra Mikkilältä, Petra kertoo.

Mahdollisuus suorittaa Oamk Highway -opinnot avautui Koulutuskeskus Brahen tekniikan aloilla viime syksynä. Highway -opinnot koostuvat 15 osaamispisteestä, jotka suorittamalla toisen asteen opiskelija varmistaa opiskelupaikan Oulun ammattikorkeakouluun. Opinnot voi tehdä lähes kokonaan verkossa.

Oamkin Highway-opinnot ovat tarjolla toisen asteen oppilaitoksissa ympäri Pohjois-Suomen. Koulutuskeskus Brahessa kiinnostus Highway-opintoihin on ollut suurta. Opinnot on valinnut tänä lukuvuonna yli 20 opiskelijaa, ja ensi lukuvuodelle ilmoittautuneita on saman verran.

Koulutuskeskus Brahessa on tehty työtä eri korkeakoulukumppaneiden kanssa sujuvien polku- ja väyläopintojen luomiseksi jokaiselle kuntayhtymän koulutusalalle. Korkeakoulujen väyläopinnot ovat osa paikallista Monikampus-mallia. Polkuja on rakennettu jo aiemmin yhteistyössä Kajaanin ammattikorkeakoulun kanssa. Nyt mukaan tarjontaan on tullut myös muiden korkeakoulujen väylä- ja polkuopintoja.

Highway-väylä:

Koulutuskeskus Brahen väylä- ja polkuopinnot korkea-asteelle:

Teksti: Mira Torvinen-Määttä