Äiti ja kaksi lasta kirjoittamassa kirjettä Joulupukille. He ovat muuttaneet Kalajoelle Pietarista syksyllä.

16.12.2022

Joulutapahtumassa tutustuttiin suomalaiseen jouluun

Lähes sata ulkomailta Kalajoelle muuttanutta vietti 14.12. suomalaista joulua maahanmuuttajille suunnatussa tapahtumassa ammattiopisto JEDUlla.

Tapahtuma järjestettiin neljättä kertaa, ja tarkoituksena on kertoa suomalaisista jouluperinteistä ja kulttuurista vasta Kalajoelle muuttaneille. Tapahtuma on osa kotouttamistoimia. Mukana oli uusia kalajokisia yli kymmenestä maasta eri puolilta maailmaa.

– Juhla oli erittäin onnistunut ja vieraat olivat supertyytyväisiä ja iloisia järjestämästämme tapahtumasta. Osallistujia oli kymmenestä eri maasta ja kielet ja kansat sekoittuivat hyvin keskenään, kertoo tapahtuman vastuujärjestäjä Susanna Leiviskä.

Tapahtuman osallistujat opettelivat tekemään joulutorttuja, koristelivat pipareita, lauloivat joululauluja ja lapset saivat kirjoittaa joulupukille. Kuusikin koristeltiin yhdessä. Tarjolla oli suomalaisia jouluruokia lanttulaatikosta ja rosollista lähtien. Osallistujat kehuivat, että jouluruuat maistuvat hyviltä. Lopuksi tapahtumassa vieraili joulupukki.

Järjestäjinä toimivat Kalajoen kaupunki sekä Jedun Kalajoen yksikkö ja Seutukaupunkirekry -hanke.

Joulupukki sekä äiti ja kaksi lasta Perhe on Ukrainasta tulleita työperäisiä maahanmuuttajia.