Kuvassa Ikaalinen Span sisäänkäynti

"Pieni kielikylpy tekee paikallisille ihan hyvää."

-Juha Lehtinen

20.3.2023

Ikaalinen Spa pitää langat omissa käsissään ja mielen avoinna kansainvälisiin rekrytointeihin

Ikaalisten kylpylän toiminnasta vastaavat nykyään paikalliset yrittäjät. Uusi Ikaalinen Spa ei kuitenkaan halua käpertyä itseensä, vaan pitää ovia auki lennokkaille ideoille ja raikkaille tuulahduksille. Onnistuneen kansainvälisen rekrytoinnin myötä kylpylän keittiössä keittokauhaa pyörittää nyt myös kaksi filippiiniläistä kokkia.

Ikaalisten kylpylämatkailu siirtyi vuonna 2021 paikallisiin käsiin, kun Ikaalisten kylpylän kiinteistöt ja koko liiketoiminnat ostivat paikkakunnalla toimivat yrittäjät. Nykyinen Ikaalinen Spa tarjoaa matkailu-, kylpylä-, ravintola- ja kokouspalveluita joustavasti. Paikoilleen ei ole tarkoitus jäädä polkemaan, vaan konseptia ja toimintatapaa hiotaan jatkuvalla tahdilla.

– Meillä on erilaiset lähtökohdat kuin isoilla ketjufirmoilla. Ollaan nopeita ja notkeita sekä vastataan itse omista päätöksistämme, Ikaalinen Span ravintolapäällikkö Juha Lehtinen kertoo.

Lehtisen mukaan tekemistä leimaa vahvasti yrittäjähenkisyys. Uusia ideoita kokeillaan ennakkoluulottomasti omassa porukassa. Henkilökunnasta löytyy väkeä, jotka ovat valmiita laittamaan itsensä likoon esimerkiksi tähdittämällä hauskoja mainoskampanjoita. Lehtisen mukaan työnkuva kylpyläympäristössä on erittäin monipuolinen. Ensimmäinen työvuoro alkaa kello viisi aamupalan laitolla. Samaan aikaan edellisen vuoron yövuorolaiset sammuttelevat diskovaloja ja lakaisevat tyhjentynyttä tanssilattiaa.

– Joka päivä tapahtuu jotain. Kylpylä ei tavallaan hiljene koskaan, vaan aina täällä on väkeä, kuten vastaanottovirkailija päivystämässä 24/7. Meillä on loputtomasti ideoita ja mahtava kenttä temmeltää niiden parissa. Markkinointiin liittyy vauhtia ja vaarallisia tilanteita, kun neukkarissa heitetään hulluja suunnitelmia ja palaverin jälkeen se toteuttava taho löytyykin omasta peilistä, Lehtinen nauraa.

Kokkeja Filippiineiltä

Ikaalinen Spa ei kuitenkaan halua olla sisäänpäin lämpenevä piiri, vaan osaavia tahoja haetaan ennakkoluulottomasti kauempaakin, jopa valtamerien takaa. Koska korona-aika ajoi useita ravintola-alan ammattilaisia täysin uusille aloille, muodostui esimerkiksi kokkien palkkaaminen haastavaksi – vapailla markkinoilla ei heitä tunnu liikkuvan. Onnistuneen kansainvälisen työnhaun ansiosta Ikaalinen Span ravintolassa häärää kuitenkin tällä hetkellä kaksi filippiiniläistä kokkia. Työntekijät löydettiin henkilöstövuokrauspalvelun kautta.

– He eivät tulleet suoraan Filippiineiltä vaan kiertävän työn kautta. He ovat nyt viihtyneet täällä noin vuoden ajan ja mahdollista kiinnostusta on jäädä kenties pysyvästikin. Tai katsotaan nyt pitkän talven jälkeen, onko mieli muuttunut, Lehtinen virnistää.

Lehtisen mukaan filippiiniläiset ovat solahtaneet työporukkaan hyvin. Ruoanlaitto on työvaiheineen samanlaista kaikkialla kansainvälisissä ravintoloissa ja kommunikointi onnistuu englanniksi puolin ja toisin. Lehtinen tosin epäilee, että suomalainen pikkukaupunki saattoi olla vähän kulttuurishokki maailman miljoonakaupunkeihin tottuneille kokeille. Kaiken kaikkiaan Lehtinen suhtautuu kansainväliseen työvoimaan positiivisessa hengessä.

– Kokkien lisäksi myös asiakaspalvelutehtäviin voidaan tulevaisuudessa rekrytä ulkomaalaista työvoimaa. Pieni kielikylpy tekee paikallisille ihan hyvää! Juha Lehtinen sanoo.

Teksti: Juulia Lahnaoja

Ilmakuva Ikaalinen Spasta