FennoSteel tekee yhteistyötä Saskyn kanssa

"Meidän näkökulma luonnollisesti on se, mistä saamme osaavia ammattilaisia tulevaisuuden tekijöiksi."

-Miiro Kuusikko, FennosSteel Oy

27.4.2023

Notkeasti työelämään – FennoSteel panostaa toimivaan yhteistyöhön Saskyn kanssa

Parkanossa toimiva metallialan yritys FennoSteel tekee tiivistä yhteistyötä koulutuskuntayhtymä Saskyn kanssa. Tavoitteena on tarjota työllistymismahdollisuuksia alueen nuorille ja samalla varmistaa, että metallialalla riittää osaavia tekijöitä myös tulevaisuudessa. Haasteena on horisontissa siintävä työvoimapula.

Noin sata henkilöä työllistävä metallialan yritys FennoSteel Oy valmistaa Parkanossa pakoputkia henkilö- ja pakettiautoihin, työkoneputkistoja työajoneuvoihin, sekä ohutseinäisiä teräsputkia eri käyttökohteisiin. Yrityksen yhtenä tavoitteena on tarjota Parkanon seudun nuorille mutkaton tie työelämään. Tätä tavoitetta kohti on lähdetty tiiviillä yhteistyöllä alueen muiden toimijoiden kanssa.

– Olemme mukana koulutuksen kehittämistyöryhmässä, sillä toivomme, että alueen nuorilla olisi mahdollisuus opiskella ja työllistyä omalla paikkakunnalla, FennoSteel Oy:n tuotantojohtaja Miiro Kuusikko kertoo.

Työryhmään kuuluu alueen yritysten lisäksi Parkanon kaupunki, Kihniön kunta, koulutuskuntayhtymä Sasky sekä Sataedu. Työryhmän yhtenä tavoitteena on tuoda yritysten ja koulutuksen tarpeet sekä mahdollisuudet lähemmäs toisiaan.

– Meidän näkökulma luonnollisesti on se, mistä saamme osaavia ammattilaisia tulevaisuuden tekijöiksi. Se on helpommin sanottu kuin tehty. Tilanne meillä on tällä hetkellä aivan hyvä, mutta tiedostamme, että henkilöstön eläköitymisen myötä joudumme uusien haasteiden eteen. Haluamme katsoa pitkälle tässä asiassa, Kuusikko pohtii.

Laserleikkauskone on yhdessä hankittu

Koulutuskuntayhtymä Saskyn kanssa FennoSteel on vetänyt yhtä köyttä jo pidempään. Oppilaitoksen opiskelijat pääsevät suorittamaan yritykselle koulutussopimusjaksoja sekä näyttöjä aina hitsauksesta automaattikoneiden käyttöön. Lisäksi yritys tarjoaa halukkaille mahdollisuuden oppisopimuskoulutukseen. Yhtenä merkittävimpinä yhteisten ponnistelujen tuloksena yritys ja oppilaitos hankkivat laserleikkauskoneen oppilaitoksen tiloihin. Näin opiskelijat pääsevät tuottamaan osia suoraan FennoSteelin tuotantolinjalle ja hankkimaan itselleen samalla arvokasta osaamista.

– Vastaavanlaista tekniikkaa löytyy myös meiltä, joten jos työpaikalle oppimaan saapuva opiskelija osaa käyttää koulun konetta, kykenee hän lyhyellä perehdytyksellä työskentelemään myös yrityksen laserleikkurin kanssa, Kuusikko kertoo.

Mistä osaavia nuoria tulevaisuuden työntekijöiksi?

Lopullista viisasten kiveä tulevaisuuden työllisyyshaasteisiin ei ole hyvästä alusta huolimatta vielä löytynyt. FennoSteel pitää verkot vesillä moniin suuntiin, jotta horisontissa siintäviin pulmiin löydettäisiin ratkaisuja. Parkano kamppailee saman ongelman kanssa kuin monet muutkin pienemmät paikkakunnat: alueen nuoret hajaantuvat isompiin kasvukeskuksiin jo opiskelujen aikana tai viimeistään valmistumisensa jälkeen.

– Vielä on toivomisen varaa. Kyllä me koko ajan mietitään keinoja vetovoimaisuuden lisäämiseksi, Kuusikko miettii.

Sujuva vuorovaikutus onkin avaintekijänä siinä, että koulutus ja työelämä kykenisivät kohtaamaan matalalla kynnyksellä entistäkin notkeammin. Kuusikon mukaan FennoSteelillä on koettu läheinen yhteistoiminta oppilaitoksen kanssa ainoastaan positiivisena asiana.

– Tosi suora ja tiivis yhteistyö. Mukava tehdä asioita ihan joka tasolla. Saskyllä on kuntayhtymäjohtajaan asti helposti lähestyttävää väkeä. Meillä on erittäin toimiva konsepti, Kuusikko kiittelee.