Kuvassa poseeraa Pekka Miilukangas

– Hanki hyvät yhteistyökumppanit kansainväliseen rekrytointiin, kehottaa toimitusjohtaja Pekka Miilukangas. KUVA: Atacan Ergin

Afganistanilainen Fahim Amini on yksi Miilukangas-konsernin ulkomaalaistaustaisista työntekijöistä. KUVA: Saija Pönkkö

Tarvitsetko apua kansainväliseen rekrytointiin? Klikkaa tästä!

3.3.2023

Miilukankaalla tehdään töitä kansainvälisessä ympäristössä

Miilukankaan konepajakonsernissa Raahessa palkataan jatkuvalla haulla sekä kotimaisia että ulkomaisia työntekijöitä. Toimitusjohtaja Pekka Miilukankaan mukaan onnistunut globaali rekrytointi vaatii ennen kaikkea vahvaa pohjatyötä niin työnantajan kuin maahan saapuvan työntekijänkin taholta.

Miilukangas Oy:n konserni ja osakkuusyhtiöt työllistävät suoraan noin 400 työntekijää. Tämän lisäksi Miilukangas Oy hyödyntää työvoimassaan henkilöstöpalveluyritysten tarjontaa. Kasvava yritys tarvitsee kuitenkin jatkuvasti lisää työntekijöitä.

– Meillä on kolme merkittävää kanavaa, joista työntekijöitä saapuu, Miilukangas-konsernin toimitusjohtaja Pekka Miilukangas aloittaa.

Ensimmäiseksi kanavaksi hän nostaa oppilaitokset. Raahen alueella yhteistyötä tehdään pääsääntöisesti Koulutuskeskus Brahen kanssa, mutta tämän lisäksi yksittäisiä tulijoita riittää myös muista oppilaitoksista 100 km säteeltä.

– Koulutussopimuksen kautta saavutaan matalalla kynnyksessä. He oppivat tuntemaan talon tavat ja me opimme tuntemaan heidät. Jos heistä on mukava tulla töihin ja meistä on mukava saada heidät, on työsopimuksen allekirjoittaminen tälle luonteva jatke, Miilukangas kuvailee.

Toiseksi tärkeäksi poluksi Miilukangas nostaa TE-toimiston palvelut. Tuotannon työntekijöiden lisäksi tätä kanavaa pitkin löydetään usein myös toimihenkilöt.

Kolmas polku on henkilöstöpalveluyritykset, joiden kautta työntekijöitä saapuu vuokratyöntekijöiksi hyvinkin pitkiksi ajoiksi. Henkilöstöpalveluyritykset toimivat globaalisti, joten työhakemuksia ilmestyy toimitusjohtajan pöydälle ympäri maailmaa. Kansainvälinen rekrytointi ei ole Miilukankaalla mikään uusi asia, sillä rajojen yli on saapunut ammattilaisia jo pian 20 vuoden ajan. Tällä hetkellä yritys työllistää kymmeniä ulkomaalaistaustaisia työntekijöitä, peräti 16:sta eri maasta.

Motivaatio on jopa kielitaitoa tärkeämpää

Kansainvälisessä työvoimassa on vaihtelevuutta. Osa saapuu työn perässä Suomeen heittämään vuoden tai parin pestin, palaten tämän jälkeen kotimaahansa. Osa taas saapuu itsenäisesti tai perheensä kanssa aikeenaan jäädä Suomeen pysyvästi.

– Tottakai me tykätään, jos hakija haluaa jäädä pysyvästi Raaheen ja rakentaa tänne elämänsä. Mutta yhtälailla täällä kävijöillekin on aina tarvetta, Pekka Miilukangas pohtii.

Työperäisen maahantulon lisäksi oman ryhmänsä muodostavat ulkomaalaiset, jotka asuvat jo valmiiksi Suomessa tai saapuvat tänne pakolaisstatuksella. He ovat jo ottaneet vakaamman askeleen paikkakunnalle asettumiseen, työpaikka vain puuttuu. Motivoituneen työntekijän kohdalla on Miilukangas-konserni työnantajana joustava.

– Sanotaanko, että mitä enemmän on ammattitaitoa ja yritystä, sitä vähemmän tarvitaan kielitaitoa, Pekka Miilukangas kuvailee.

Kansainvälinen työvoima kiinnostaa yrityksiä laajalti. Osaavia ja innokkaita työntekijöitä metsästäessä yhä useampi yritys joutuukin suuntaamaan katseensa aavemmille ulapoille. Pekka Miilukangas myöntää, että globaali rekrytointi on välttämätöntä, mikäli yrityksen pyörät halutaan pitää pyörimässä.

– Olisihan se tosi mukavaa kaikille, jos kaikki tekijät löytyisivät tuosta aidan takaa. Globaali rekrytointi kun on yritykselle kalliimpi ja raskaampi prosessi, eikä takeita onnistumisesta aina ole, Miilukangas sanoo.

Kuvassa Miilukankaan ulkomaalaistaustaisia työntekijöitä ja Pekka Miilukangas.

Ukrainasta lähtöisin oleva Dzheffri Frank, turkkilaissyntyinen Atacan Ergin ja unkarilainen Istvan Túri  työskentelevät Miilukankaalla. Oikealla kuvassa toimitusjohtaja Pekka Miilukangas. KUVA: Saija Pönkkö

”Älä ota mitään itsestäänselvyytenä”
- Pekka Miilukankaan vinkit kansainväliseen rekrytointiin

1. Hanki hyvät yhteistyökumppanit

Pekka Miilukankaan mukaan pystymetsästä ei ulkomaista työvoimaa kannata lähteä omin voimin koluamaan. Hyvät, mielellään kohdemaassa toimivat yhteistyökumppanit helpottavat suunnattomasti rekrytointiprosessia. Apua kansainväliseen rekrytointiin yrityksille tarjoaa Seutukaupunkirekry-hanke.

2. Tee pohjatyöt huolella

On valtava menetys kaikille, jos työntekijä saapuu matkojen päästä Suomeen, eikä työ tai tekijä olekaan sitä mitä haettiin. Tämän vuoksi Miilukankaalta lähetetään mahdolliselle työntekijälle aina kattavat tiedot muun muassa yrityksestä, työkoneista sekä Raahen kaupungista. Näin tuleva työntekijä ymmärtää, minne on tulossa tekemään ja mitä.

3. Perehdytystä myös vapaa-ajalle

Kun työntekijä saapuu työpaikalle, hänen perehdyttämiseensä kiinnitetään runsaasti huomiota. Mitään ei saa ottaa itsestäänselvyytenä, kaikki selitetään halki suomalaisen työkulttuurista lähtien. Alussa työntekijä tulee tarvitsemaan paljon apua myös työpaikan ulkopuolella. Apu tulee ulottaa aivan arjen pieninkin ongelmiin: työntekijöitä voi joutua neuvomaan vaikkapa pimennysverhojen hankintaan valoisien kesäöiden varalle.

Kuvassa Doi Nay ja Rolang Thai ja Pekka Miilukangas Miikukangas-konsernin hallissa.

Dol Nay ja Rolang Thai ovat tulleet Miilukankaalle Vietnamista. KUVA: Saija Pönkkö

Kuvassa Atacan Ergin, Dzheffri Frank ja Pekka Miilukangas Miikukangas-konsernin hallissa.

Miilukankaan kansainvälisessä työyhteisössä on silmin nähden mukava ilmapiiri. Atacan Ergin ja Dzheffri Frank vaihtavat kuulumisia Pekka Miilukankaan kanssa. KUVA: Saija Pönkkö

Teksti: Juulia Lahnaoja