17.3.2023

Tukea maahanmuuttajille sekä neuvoja ulkomaisen työvoiman hankintaan – International House Rauma

International House Rauma tarjoaa keskitetysti asettautumispalveluita maahanmuuttajataustaisille Raumalle tulijoille. Konsepti ohjaa myös suomalaisyrityksiä kansainvälisen rekrytoinnin käynnistämisessä.

Rauman kaupungissa on päätetty ottaa haltuun maahanmuuttajataustaisten opiskelu- ja työllistymistavoitteet sekä arjen pulmat tarjoamalla tukea ja neuvontaa yhden luukun periaatteella. International House Rauma ohjeistaa myös paikkakuntalaisia yrityksiä ulkomaalaisten työnhakijoiden palkkauksessa. Apua annetaan alusta alkaen muun muassa siihen, kuinka rekrytoinnissa lähdetään liikkeelle.

– Yrityksillä on ollut tarvetta kansainväliseen rekrytointiin, mutta tietoa ei ole tai sitä ei osata hakea omien tarpeiden mukaisesti. International House tarjoaa vaihtoehtoja, mistä lähteä liikkeelle, kertoo Rauman kaupungin projektikoordinaattori Piia Laisti.

Asiantuntijan opastuksella yritys voi tutustua eri palveluntarjoajien suomiin mahdollisuuksiin sekä saada aihepiirin tiimoilta lisää tietoa. Tämän jälkeen yritys pääsee jatkamaan yhteistyötä valitsemansa kumppanin kanssa. Palvelu on tarkoitettu kaikenkokoisille yrityksille kaikilla aloilla.

– Tarvetta on nähtävissä etenkin teollisuuden yrityksissä, mutta yhtä lailla rekrytoija voi olla ihan miltä alalta vain, Laisti kertoo.

Apua opiskeluihin tai arjen pieniin pulmiin

International House Rauma ojentaa auttavan kätensä luonnollisesti myös maahantulijoiden suuntaan. Olipa ulkomaalaistaustaisella tiedustelijalla millainen avun tarve tahansa, International House pyrkii palvelemaan kattavasti monenlaisissa mietteissä. Neuvoja annetaan koulutus- ja työllistymismahdollisuuksista, asumiseen liittyvissä kysymyksissä sekä arjen pienissä pulmissa. Tarvittaessa kyselyt ohjataan eteenpäin oikeaan osoitteeseen.

– Kysymyksiä voi tulla ihan mistä aiheesta tahansa, asunnon vaihtamisesta ihan vaikka siihen, että mistä voin ostaa astianpesukoneen, Piia Laisti kuvailee.

Konsepti on verrattain tuore, sillä ovet avataan virallisesti maaliskuun lopulla. Monipuolista neuvontaa on saatavilla kahdella kielellä, suomeksi ja englanniksi. Palvelu työllistää kokoaikaisesti yhden työntekijän. Tarvittaessa International House Raumalla on mahdollisuus turvautua myös tulkkauspalveluiden apuun.

Palvelua ei ole rajattu millään tapaa vaan konseptin puoleen voivat kääntyä maassa jo asuvat ulkomaalaistaustaiset, tänne muuttoa suunnittelevat tai kansainväliset opiskelijat. Myöskään tulosyytä ei eritellä, neuvoa saavat niin työperäiset maahanmuuttajat kuin pakolaisetkin. Konseptin toivotaan kannustavan ihmisiä kotoutumaan Raumalle ja tuntemaan itsensä tervetulleeksi.

– Semmoinen toive ja tarkoitus meillä tietenkin on. Haluamme, että avuntarvitsijoilla on vastassa oikea ihminen, keneen he voivat tukeutua ja ottaa matalalla kynnyksellä yhteyttä asiassa kuin asiassa, Piia Laisti toivoo.

International House Rauma -palvelun viralliset verkkosivut löytyvät osoitteesta https://www.rauma.fi/internationalhouserauma

Teksti: Juulia Lahnaoja