Lukiolaiset tutustumassa Invenir Oy:ssa

Novidan lukiolaisryhmä tutustui Invenir Oy:hyn toimitusjohtaja Matti Ylitalon (oik.) johdolla. Taustalla yrityksen valmistama koko hallin kokoinen puutuoteteollisuuden lajittelukone.

9.5.2023

Lukiolaiset kierroksella Loimaan teollisuusyrityksissä – tutustumisia ja työpaikkamahdollisuuksia

Novidan lukion yrityspäivänä toukokuun alussa kokeisiin pänttääminen jätettiin hetkeksi sivuun, ja ajatukset suunnattiin tulevaisuuden työelämään. Kaikkiaan 114 lukiolaista jalkautui kahdeksaan loimaalaisyritykseen 10–20 hengen ryhmissä tutustumaan yritysten tiloihin, työympäristöihin ja tuotteisiin sekä osaamisvaatimuksiin. Yritykset puolestaan saivat mahdollisuuden esittäytyä ja ehkäpä myös viritellä tulevaisuuden rekrytointeja.

Yhtenä ajatuksena on, että lukion jälkeen opiskelemaan lähtijät voisivat palata tekemään harjoittelun tai vaikkapa opinnäytetyön tutussa oman alueen yrityksessä. Osa yrityksistä tarjoaa opiskelijoille myös kesätöitä jo nyt.

Lisäksi tällä kierroksella haluttiin myös kannustaa naisia tekniikan pariin, kun Loimaalla on alan työnantajia, joista valita.

Hyvin meni, positiiviset fiilikset

Yritysvierailuja lukiolaisille olivat järjestämässä Dometal, Lännen Tractors, Dinolift, Vallox, Nordic Traction, Dagsmark, Invenir ja Wille Machines. Noin 1–1,5 tunnin yrityskierrosten jälkeen oli palautteen aika. Kommentti saatiin 82 opiskelijalta.

Opiskelijat arvioivat päivän järjestelyt kiitettävän 4,4 arvoiseksi asteikolla 1–5. Yrityspäivälle kannattaa siis ilman muuta miettiä jatkuvuutta. Vielä tätäkin paremman arvosanan sai kysymys yritysten suhtautumisesta opiskelijoihin. Arvosana 4,7 kertoo opiskelijoiden kokeneen, että heitä arvostetaan yritysvieraina ja heille on jäänyt vierailusta positiivinen fiilis. Tämä on tärkeä asia niin yritysisännille, opiskelijoille kuin oppilaitoksellekin.

–      Lisää tällaisia, erittäin mielenkiintoinen päivä, kertoi moni kommentti

–      Työpaikka vaikuttaa tämän perusteella kiinnostavalta.

–      Tämä sai minut kiinnostumaan työstä, jota voisin miettiä jatkossa.

–      Nyt täytyy muuttaa vielä kurssivalintoja, kun tuli uusia näkemyksiä.

Kehitysideoina opiskelijat ehdottivat, että yritysvierailuja voisi olla useampikin samana päivänä. Lisäksi toivottiin mukaan eri alojen yrityksiä.

Loimaalaista teknologiaa ja yrittäjyyttä

Yrityspäivän aamussa tehtiin tutuksi Loimaan alueen yritysten taustoja ja lähtökohtia.

– Moni nyt teollisessa tuotannossa oleva loimaalaiskeksintö on syntynyt selvään tarpeeseen ja moni Loimaan alueen yritys on noussut pienestä konepajasta vuosien saatossa maailmanvalloitukseen ja vientiyritykseksi, kertoi Loimaan kehittämisjohtaja Paavo Laaksonen.

Aurinkosähköyritys Terrasol Tradingin toimitusjohtaja Turkka Leminen kertoi nuorille yrittäjän taipaleesta ja siitä, millaista vastuuta ja päättäväisyyttä se vaatii.

– On tärkeää kuunnella omaa sydäntä ja innostusta – tehdä sitä, mikä kiinnostaa. Ja ehdottoman rehellinen pitää olla, Suomen luotettavinta aurinkosähköyritystä visionaan pitävä Leminen kannusti.

Hän on itse rohkeasti lähtenyt kokeilemaan uutta – 10 vuotta sitten aurinkopaneeleja ei vielä juuri tuotu Suomeen, ja yksin piti aloittaa. Tällä hetkellä Terrasol työllistää viisi asentajaa ja työkalenteri on täynnä kuukausien päähän. Yrityksen missiona onkin tyytyväinen asiakas, joka hymyilee sähkölaskua katsellessaan.

Virttaan seudun kyläyhdistyksen kyläduunari Pentti Jussilainen piti kattavan esittelyn Virttaan alueesta luonto- ja yrityskohteena; harjureiteistä, patikoinnista ja hiihtoladuista. Hän puhui innostavasti Virttaan vireästä kyläyhteisöstä ja yhteishengestä, ja siitä, että alueella on yli 50 yritystä graafisen alan toimijoista majoitusbisnekseen ja polkupyöränvuokrauksesta tietokonekorjauksiin. Virttaalla on monia mahdollisuuksia uusille palvelukonsepteille.

Janita Jussilainen toi tilaisuuden loppuun reilun parikymppisen näkökulman muutamaa vuotta nuoremmille lukiolaisille. Janita kertoi vielä etsivänsä omaa alaansa, mutta sitä tarkennellessaan hän on tarttunut töihin ja opintoihin. Loimaan alue on tarjonnut mahdollisuuden molempiin.

– Kirjoitusten jälkeen menin ravintola-alan töihin ja ne kiinnostivat siinä määrin, että pääsin oppisopimukseen ja suoritin työn ohessa ravintola-alan perustutkinnon. Tämän jälkeen hain vielä lisää vastuuta, ja nykyisessä työssäni ST1:ssä teen myös esimiestehtäviä. Vastikään suoritin lähiesimiehen erikoisammattitutkinnon, samaten työn ohessa.

– Esimiestehtävät ovat olleet kiinnostavia ja olen halunnut tässä työssä kehittyä. Esimiehenä tärkeintä on malttaa kuunnella omaa henkilöstöä, ja etsiä jokaisesta tekijästä juuri hänen parhaat puolensa, Janita sanoi.

Novidan lukiolaisten yrityspäivä kuului Ketterää osaamista -hankkeen tilaisuuksiin, joilla vahvistetaan osaavan työvoiman saatavuutta seutukaupunkien yrityksiin. Hankkeen taustalla on SeutuAKKE-rahoitus Etelä-Pohjanmaan Liitolta ja osarahoitus Loimaan kaupungilta. Ketterää osaamista -hanke tukee Loimaan strategista kärkihanketta ”Osaavan työvoiman Loimaa”.

Yrittäjä Turkka Leminen ja Virttaan kylätalkkari Pentti Jussilainen

Yrittäjä Turkka Leminen ja Virttaan kylätalkkari Pentti Jussilainen.

Janita Jussilainen

Janita Jussilainen.