Kuvassa Eija Erlamo

Paimion muotiviikon tapahtumakoordinaattori Eija Erlamo haluaa esitellä tapahtumassa vastuullista muotia hauskalla ja virkistävällä tavalla. KUVA: Joel Törrönen

27.3.2023

Kestävän kehityksen muotitapahtuma tihkuu tyyliä, tutkimusta ja liiketoimintamahdollisuuksia

Elokuussa vastuullinen muoti nousee paraatipaikalle Paimiossa, kun Paimion muotiviikko järjestetään ensimmäistä kertaa. Ainutlaatuinen muotitapahtuma kokoaa yhteen alan yrittäjiä, näytteilleasettajia ja työpajoja. Järjestäjät näkevät, että tapahtuma on paljon muutakin kuin vain muotitapahtuma.

Paimion kaupunki järjestää 25.–27.8.2023 yrityksille, sisäänostajille ja kuluttajille suunnatun Paimion muotiviikko -tapahtuman. Muodin, tekstiiliteollisuuden ja kiertotalouden rajapinnoilla liikkuva tapahtumakokonaisuus levittäytyy ympäri Paimion kaupunkia. Tapahtumakoordinaattori Eija Erlamo kutsuu kaikki kiinnostuneet osallistumaan.

– Viikonlopun aikana voimme yhteistyössä eri toimijoiden kanssa esitellä vastuullista muotia hauskalla ja virkistävällä tavalla. Samalla edistämme eri toimijoiden verkostoitumista kestävän kehityksen nimissä, Erlamo kertoo.

Ennakkoilmoittautuminen muotiviikon tapahtumiin on nyt avattu. Erlamon mukaan muotiviikko tarjoaa yleisölle mahdollisuuden vihreän ja vireän viikonlopun viettoon. Viikonlopun aikana Paimiossa järjestetään muitakin tapahtumia, minkä lisäksi lauantaina vietetään Suomen luonnon päivää.

– Perjantaiksi olemme suunnitelleet sisäänostajille second hand -muotitilaisuutta, jossa esitellään uudelleen kierrätettäviä muotitekstiilejä ja materiaaleja. Vaatteiden vaihtotapahtumista on tullut viime aikoina todella suosittuja, joten mahdollisesti vastaamme myös tähän huutoon, Erlamo sanoo.

Tapahtuma on avoin uusillekin ideoille. Erityisesti työpajojen sisällöistä otetaan vastaan ideoita.

– Kohteita voivat olla esimerkiksi paikkausta, parsimista tai lahkeiden lyhennystä käsittelevät työpajat. Paimiosta löytyy myös upeita kivijalkakauppoja, jotka ovat oleellinen osa tulevaa elokuista tapahtumaa, Erlamo vinkkaa.

Vastuullisen muodin näyteikkuna

Paimion muotiviikon kaltaisia tapahtumia on nähty maailmalla ennenkin, kourallinen Suomessakin. Ainutlaatuisen Paimion tapahtumasta tekee kuitenkin se, että ensi kertaa järjestäjänä on kaupunki.

– Paimio pääsee yhdessä yritysten kanssa hyödyntämään mainettaan kiertotalouden kaupunkina. Yritykset voivat laittaa vastuullisen muodin ja kiertotalouden innovaatiot jakoon. Tapahtuma on siihen osallistuville näyteikkuna koko Suomeen, Erlamo huomauttaa.

Mutta mikä tekee muodista vastuullista?

– Ympäristönäkökulman lisäksi siinä korostuu muodin sosiaalinen ja taloudellinen puoli. Tämä näkyy suunnittelussa ja tuotannossa niin, että esimerkiksi yrityksen ompelijoiden palkat ovat kohtuullisia, määrittelee vaatesuunnittelija Joel Törrönen.

Kuvassa Joel Törrönen

Joel Törrönen työstää parhaillaan opinnäytetyötä siitä, miten seutukaupunki voi tukea kiertotalouteen perustuvia tekstiili- ja vaatetusalan liiketoimintamalleja. KUVA: Eija Erlamo

Törrönen tekee parhaillaan ylemmän AMK-tutkinnon lopputyötä siitä, miten seutukaupunki voi toimia kiertotalouteen perustuvien tekstiili- ja vaatetusalan liiketoimintamallien tukena. Raamit työlle tarjoaa Paimion muotiviikon suunnittelu ja toteutus.

– Olen aikaisemmin työskennellyt Lounais-Suomen Jätehuollolla tekstiililajittelijana, joten Paimion poistotekstiilien kiertotalouslaitos ja sen ihmiset ovat tulleet tutuksi. Kun hain LinkedInissä työlleni toteutusmahdollisuuksia, Eija näki ilmoitukseni ja otti yhteyttä. Kiinnostuin heti, hän kertoo.

Törrönen näkee Paimion kanssa toteutettavassa työssä paljon mahdollisuuksia. Sen kautta voi muun muassa kuroa umpeen kiertotalouteen liittyvää yksityisen ja julkisen sektorin välistä kuilua.

– Kiertotaloudesta puhuttaessa haasteena on ollut siihen liittyvä käsitteistö. Vastuullisuus voi tarkoittaa monta eri asiaa, mikä usein johtaa viherpesuun. Työssäni tarkastelen mahdollisesti tätäkin ilmiötä, hän suunnittelee.

Ajattomuutta ja “hidasta muotia”

Paimion muotiviikko on saanut inspiraation Pariisista. Mutta siinä missä maailmalla seurataan muotia lahkeen pituutta myöden, rakennetaan Paimion tapahtumaa ajattomuuden ja niin sanotun “hitaan muodin” ympärille.

– Emme halua syyllistää kuluttajia muodin kuluttamisesta, vaan tehdä kuluttamisesta tietoisempaa. Jos on päättänyt vaihtaa vaatevarastoaan, niin ainakin tietää, miten kierrättää tekstiilejä ja millä uudistaa vanhasta uutta tai tehdä harkitumpia uusien vaatteiden hankintoja, Erlamo sanoo.

Kaapista löytyvien vaatteiden korjaamisesta ja huoltamisesta onkin tullut suosittua. Sen ympärille on muodostumassa myös yritystoimintaa, sillä on huomattu, että reiät tai paikatkin voivat olla muotia. Tekstiilin iän pidentäminen on toki muutakin kuin revityt farkut.

– Paimion muotiviikolla kädentaitojaan voi tulla harjaannuttamaan vaikka tapahtuman työpajoihin. Ei tarvitse tehdä hienoja vaatteita, vaan voidaan lähteä liikkeelle napin ompelusta. Nuorilla on onneksi taipumus suosia second hand -vaatteita. He antavat suunnan muodille ja näyttävät mallia. Ja sitä muut seuraavat, Erlamo sanoo.

Reborn in Paimio -juttusarja on osa Varsinais-Suomen liiton rahoittamaa 7 seutukaupungin kiertotalouden teemaverkosto - Seutukaupunkien alueella tunnistettujen kiertotalousklusterien rakentaminen ja kiihdyttäminen  -hanketta. Hanketta rahoittaa Varsinais-Suomen liitto.

Jutun on tuottanut Tuomas Lieskivi / Kuke.