Kalajoen kaupungin osastolla riitti kävijöitä Risteys-rekrytointitapahtumassa. Asiakkaita palvelivat sinisissä takeissaan Yevhenii Hrabko, Susanna Leiviskä ja Anne Tullila.

20.6.2022

Risteys-rekrytointitapahtumasta uusille urille

Raahessa järjestetty Risteys-rekrytointitapahtuma tarjosi tietoa ja kontakteja uutta työtä etsiville ja uraa suunnitteleville.

Työnantajat, koulutuksenjärjestäjät, työvoiman välittäjät sekä kunnat esittelivät tarjontaansa perjantaina 17.6. järjestetyssä tapahtumassa. Rekrytointitapahtuman erityisinä kohderyhminä oli huomioitu alueen kansainväliset työnhakijat, joita ovat Hanhikivi 1 -hankkeesta vapautuvat asiantuntijat ja alueelle sotaa paenneet ukrainalaiset.

Kalajoen kaupunki oli tapahtumassa kertomassa paikkakunnalla tarjolla olevista työpaikoista. He palvelivat suomeksi, englanniksi, venäjäksi ja ukrainaksi.

– Valmistauduimme tapahtumaan etsimällä ja kokoamalla kaikki Kalajoen avoimet työpaikat. Etsimme myös piilotyöpaikkoja, kertoi Anne Tullila.

– Kävijöitä on ollut paljon. Verkostoiduimme myös muiden näytteilleasettajien kanssa. Pystyimme ohjaamaan työnhakijoita muiden näytteilleasettajien pisteille, kun tiesimme ihmisten taustat, SEUTUKAUPUNKIrekry-hankkeen projektityöntekijä Susanna Leiviskä sanoi.

Hän kertoi, että tapahtuma oli saanut liikkeelle kaikki ne kohderyhmät, joita se tavoitteli.

Kalajoen kaupungilla oli tarjolla kirjallista ohjemateriaalia eri kohderyhmille. Heiltä löytyi muun muassa ohjeita jo valmiiksi Kalajoella asuville ulkomaalaisille, jotka ovat olleet töissä ydinvoimalahankkeessa ja haluavat nyt töiden loputtua jäädä Kalajoelle.

Koulutuskeskus Brahe oli tapahtumassa esittelemässä koulutustarjontaansa.

– Kiinnostuneita on käynyt esittelypisteellä. Niille, joilla kielitaito ei riitä tutkinto-opintoihin, olemme kertoneet tutkintoon valmentavasta koulutuksesta, opinto-ohjaaja Jonna Kurikka kertoi.

Rekrytapahtuman järjestelyistä vastasi Raahen seudun kehityksen hallinnoima Peili-hanke ja kumppanina toimivat TE-palvelut sekä Raahen seudun työllisyyden kuntakokeilu.

Teksti: Mira Torvinen-Määttä

Kalajoen kaupunki oli valmistautunut tapahtumaan huolella. Palvelua osastolla sai suomeksi, englanniksi, venäjäksi ja ukrainaksi.

Koulutuskeskus Brahen Kirsi Autio ja Jonna Kurikka kertoivat koulutusmahdollisuuksista.