27.8.2020

Seutukaupunkien osaamisen tulevaisuus

SEUTU-verkostohankkeiden puolivälipäivä

Seutukaupunkien osaavan työvoiman saatavuutta edistävien hankkeiden puolivälipäivä järjestettiin 27.8.2020. Mukaan oli tervetulleita hankkeiden toimintaan liittyvien henkilöiden lisäksi kaikki osaavan työvoiman teemoista ja seutukaupunkien tulevaisuudesta kiinnostuneet.

Lisätietoja päivästä saat Paavo Laaksoselta. (puh. 040 653 1913, paavo.laaksonen[at]suupohja.fi)

Katso päivän tallenteet Kunta.tv:n sivuilta. Päivän muut aineistot alla.

Aamupäivä klo 9:00-11:30

Aamupäivässä käsitellään seutukaupunkien tulevaisuutta työvoiman ja osaamisen näkökulmista. Aamupäivän ohjelma streamataan Kunta.tv:n kautta.

9:00-10:30 Välähdyksiä tutkimuksista ja seutukaupunkien osaavan työvoiman saatavuuden edistämisestä

Nostot seutukaupunkiverkostolta (kj. Johanna Luukkonen, Rauma), seutukaupunkien osaavan työvoiman saatavuutta edistävistä verkostohankkeista (SEUTU1-joustavat koulutusmallit, SEUTU2-työllistymisen tukeminen, SEUTU3-kv-rekryt ja SEUTU4-yritysverkostot), "kuntien tilannekuva" -raportista (Jani Pitkäniemi, VM) ja Sitran "osaamisen aika" -avainkokonaisuudesta Tapio Huttula. (10.6.2020 julkaistiin "Mille väestölle?" -selvitys.)

10:30-11:30 Pyöreä pöytä: Mille osaamiselle seutukaupunkien tulevaisuus rakennetaan?

Keskustelijoina: Jani Pitkäniemi (VM), Tapio Huttula (Sitra), kj. Johanna Luukkonen (seutukaupunkiverkosto/Rauma) ja Jaana Ritola (rehtori, Raahen koulutuskuntayhtymä)

Kisakatsomoissa on yhteiset lounaat aampäivän päätteeksi.

Aamupäivän (ennakko)materiaalit

Iltapäivä klo 13:45-16:00 (kisakatsomoissa jo 12:30 alkaen

Iltapäivässä keskitytään SEUTU-verkostohankkeiden toimintaan ja yhteistyöhön. Kussakin kisakatsomossa ja etäryhmässä työstetään verkostohankkeiden yhteisiä kysymyksiä ja sparrataan hankkeiden toisen puolikkaan toteutusta. (Kysymykset täällä.)

Kuulemme myös kuulumiset ja kommentit kansallisen kaupunkipolitiikan näkökulmasta TEM:n Katja Paloselta. Ilmoittautuneille on lähetetty osallistumislinkit ja tarkempi aikataulu iltapäivään.

Ilmoittautuminen

Kisakatsomoihin ja iltapäivän ohjelmaan on pyydetty ilmoittautumista 24.8. mennessä. Aamupäivää voi seurata Kunta.tv:n kautta ilman ilmoittautumista. Jos et ole ilmoittautunut ja haluaisit osallistua iltapäivään tai kisakatsomoon, ole yhteydessä Paavo Laaksoseen. (puh. 040 653 1913, paavo.laaksonen[at]suupohja.fi)

Kisakatsomot

Kurikka

Formu, Keskuspuistikko 14, 61300 Kurikka

(Loimaa)

Peruttu. Tänne aikoneet voivat osallistua etänä.

Varkaus

Navitas 1Wredenkatu 2, Varkaus

Kalajoki

Santa's Resort & Spa Hotel SaniJukupolku 5, Kalajoki (Ylivieskan kisakatsomo siirtyi Kalajoelle.)

(Helsinki)

KuntataloKoronatilanteesta johtuen Helsingissä vain studio.
Kisakatsoimoissa on varattuna väljät tilat, joissa turvavälien pitäminen onnistuu mutkattomasti. Ole yhteydessä järjestäjään, jos tarvitset lisätietoja esim. majoitusvaihto-ehdoista kisakatsomo paikkakunnilla.