Kuvassa Harri Ketamo ja mainosbanneri webinaarista
Raahen ennakointitietoa

13.3.2023

Tekoälyn hyödyntäminen osaamisen ennakoinnissa ja tunnistamisessa

Tekoäly, tekoäly – tekoäly on muutakin kuin vain muotisana. Miten ja ennen kaikkea miksi hyödyntää tekoälyä osaamisen ennakoinnissa ja tunnistamisessa? Tekoälyn hyödyntäminen osaamisen ennakoinnissa ja tunnistamisessa -webinaari järjestetään tiistaina 28.3. klo 13:00 -15.30. Tule mukaan!

Webinaarin tavoitteena on lisätä ymmärrystä tekoälyn käytöstä ja hyödyntämisestä osaamistarpeiden ennakoinnissa sekä osaamisen tunnistamisessa niin seutukaupunkien, oppilaitosten, yritysten kuin myös muiden toimijoiden, ja yksilöiden näkökulmasta.

Webinaarissa on myös analyysi tekoälyllä luodusta Raahen alueen kone- ja tuotantotekniikan osaamistarpeiden ennakointitiedosta, koulutustarjonnan kohtaannosta ja siitä, miten saatua tietoa voidaan hyödyntää eri toimijoiden ja kohderyhmien työssä ja ennakoinnin yhteistyössä. Analyysi ja tulokset esitellään webinaarin lopussa.

Pitkän linjan tekoälytutkija Harri Ketamo  johdattaa meidät tekoälyn teemaan, - opimme miten analytiikkaa ja dataa voidaan hyödyntää osaamisen ennakoimisessa ja tunnistamisessa. Webinaarissa käydään läpi, miten lähteä liikkeelle tekoälyn käyttöönotossa ja millaiset ovat EU:n suuntaviivat osaamisdatan tulevaisuuden älykkäälle käytölle.

Harri Ketamo (FT, KL) on Headai Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja. Hänellä on pitkä kokemus tekstianalytiikan ja laskennallisten mekaniikkojen käytöstä niin tieteessä, oppimisessa kuin viihteessä: yli 300 julkaisua, joista yli 100 kansainvälisiä referee-artikkeleita. Harri on saavuttanut kymmeniä teknologiapalkintoja Suomessa ja maailmalla. Harri toimii lisäksi senior fellow'na Turun yliopistolla ja Satakunnan ammattikorkeakoulussa sekä dosenttina Tampereen yliopistolla. Headai on suomalainen kognitiivista tekoälyä ennakoivaan osaamisen kehittävä teknologiayritys, joka mahdollistaa osaamisen kysynnän ja tarjonnan vertailun ihmisten, työpaikkojen, yritysten, koulutuksen ja koulutuskuvausten välillä.

Tapahtuma on maksuton eikä vaadi ilmoittautumista. Pääset mukaan webinaariin tästä: https://vimeo.com/event/3081092/f74746ada1

Tallenne tapahtumasta tulee seutukaupunkiosaajat.fi - sivustolle ja sosiaalisen median kanaviin muutama viikko webinaarin jälkeen.

Lisätietoja:

Sari Turpeinen

projektipäälllikkö, Iisalmen kaupunki

sari.turpeinen(at)iisalmi.fi

puh. 040 670 8235

Aino-Riitta Joutsen

hankepäällikkö, SASKY koulutuskuntayhtymä

aino-riitta.joutsen(at)sasky.fi

puh. 040 707 3630

Webinaari on osa Ketterää osaamista -hanketta, jonka yhtenä keskeisenä tavoitteena on edistää osaavan työvoiman saatavuutta mm. toimimalla aktiivisesti mukana osaajatarpeeseen vastaavan koulutuksen lisäämiseksi alueelle ja etsimällä uusia ratkaisuja osaajatarpeiden ennakoimiseen, tunnistamiseen, keräämiseen ja saadun tiedon hyödyntämiseen. Yhtä lailla hankkeen toimenpiteillä edistetään eri toimijoiden yhteistyötä mm. ennakoinnin ja siihen liittyvän tiedon hyödyntämisessä.