Siivoojia työvälineidensä kanssa

Huipputiimi. Kuvassa edessä Tanjaana, yhdistelmäkoneen kyydissä Erja, jonka takana Mervi. Takana vasemmalta Päivi, Alla sekä siivouspalveluesimies Tuula Kivimäki.

23.9.2022

Äänet kuuluviin!
Tuula Kivimäki haluaa siivoojat ylpeästi esiin

Miltä kuulostaa työ, johon kuuluu asiakaspalvelua, itsenäisyyttä, mukavat työkaverit, omien toiveiden mukaan joustavat työajat, lisäkoulutukseen kannustava esimies ja hyvä yhteishenki? Tätä kaikkea on siivoustyö Keuruulla, missä kaupungin siivouspalveluesimies Tuula Kivimäki on syystäkin ylpeä alastaan.

– Meillä on laadukasta siivoustyötä tekevä, koulutettu ja ammattitaitoinen porukka, Kivimäki riemuitsee.

Hänen missionaan onkin kertoa puhtaanapitoalasta positiiviseen sävyyn: työ kun on paljon parempaa kuin mitä moni kuvittelee. Miksi siivoustyöllä sitten on niin negatiivinen maine?

Siinäpä se. Vallalla on vieläkin tällainen vanhanaikainen käsitys, että työ on raskasta, alipalkattua ja henkilökuntaa pompotetaan miten sattuu. On totta, että palkkakehitykseen toivoisin kohennusta, mutta palkka ei ole ainoa mikä ratkaisee. Siivousalan työ on nykyään hyvin suunnitelmallista, Kivimäki valistaa.

Pikkuhiljaa arvostus on kuitenkin nousemaan päin. Syynä tähän on Tuula Kivimäen mukaan työn laatu ja koulutus, jota myös Keuruun kaupungin työntekijöiltä edellytetään.

Meillä rekrytoinnissa vaaditaan puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinto. Jos kuitenkin hakija osoittautuu sopivaksi, mutta vaadittua tutkintoa ei ole, pystymme tarjoamaan oppisopimuskoulutuspaikkaa, Kivimäki kertoo.

Opiskeluja ei toki tarvitse jättää tähän. Tuula Kivimäen mukaan koko Keuruun kaupungilla on positiivinen asenne lisäkoulutukseen. Hän itse tukee mielellään työntekijöitään, jotka haluavat kehittää tai laajentaa ammattitaitoaan.

Näinä päivinä saa sitten etäpäivän opiskeluja varten, Kivimäki sanoo.

Työaika sijoittuu kello 7 ja 18 välille. Aamut työskennellään usein vilkkaan asiakaskunnan keskellä koulussa, päiväkodeissa ja muissa kunnan laitoksissa, iltaisin työtä saa tehdä omassa rauhassa tehokkaammassa tahdissa.

Tämä työ on hyvin asiakaslähtöistä, mutta myös työntekijälähtöistä. Työaikaa pystytään joustavasti sovittamaan omien menojen mukaan, Kivimäki kertoo.

Pompottelulle on tullut loppu. Käskyttämällä lisätyöt eivät tule tehtyä, ekstratöistä ja niiden hinnoittelusta asiakas keskustelee aina ensin Kivimäen kanssa. Työn raskautta helpottavat ensiluokkaiset välineet, koneet ja suojaimet.

Jos tulee jotain laatuun liittyvää palautetta, se käsitellään yhdessä. Asiakkaat kyllä pääasiassa arvostavat sitä, että meillä on koulutetut, vastuuta työstään kantavat toimijat.

Tosin asiakkaiden kanssa sukset tuskin menevät kovin usein ristiin, niin iso osa työn vetovoimaa on sen asiakaslähtöisyys. Tuula Kivimäki, mikä on siivoustyössä kaikkein parasta?

No asiakkaat. Ja meidän huipputiimi! En olisi tässä, jos meillä ei olisi niin hyvät työntekijät! Kivimäki hehkuttaa.

Siivousalaa tulisi tuoda nuorille näkyviin positiivisella tavalla

Siivoustyöntekijät ovat siis nykyään koulutettua, ammattitaitoista väkeä. Siivousala ei kuitenkaan ole suuressa huudossa etenkään nuorten keskuudessa. Ilmapiiri on, että siivoojan ammattiin hakeudutaan, jos ei osata mitään muuta. Tuula Kivimäki toteaa itsekin saman ja huokaa raskaasti.

Toisaalta taas, ne nuoret jotka hakeutuvat alalle, ovat todella sitoutuneita ja motivoituneita, hän pohtii.

Hyviä kokemuksia siivousalasta kertyy nuorille esimerkiksi kesätöiden kautta. Kiinnostusta nostaa myös Keuruun tarjoama mahdollisuus, missä vailla koulutusta olevat nuoret pääsevät kokeilemaan alaa parin viikon – yhden kuukauden pituisissa työsuhteissa.

Lisää positiivista näkökulmaa siivoustyötä kohtaan ovat tuoneet erilaiset sosiaalisen median ilmiöt, etupäässä Tik Tok-videoista tuttu siivooja Auri Kananen. Siivoojien ei enää tarvitse olla näkymättömiä ja lymyillä katseilta piilossa. Juuri tällaista hauskaa ja inspiroivaa huomiota Tuula Kivimäkikin toivoo.

Ihana kun tällaista nousee esiin! Siivoojien ääntä täytyy saada kuuluviin. Julkisuudessa usein muistetaan alan huonot puolet, mutta heiltä kuitenkin kuultaisiin rehellisesti, mitä se arki oikeasti on ja miten hyvin me tämä työ hoidetaan, Kivimäki kannustaa.